Melyik az egészségesebb, a kínaí, a gyros vagy a kantin?

Talán Ön is került már döntésképtelen helyzetbe ebédidejében. Melyik az egészségesebb, a gyros vagy a kínai gyorskaja?

Munkahelyéhez közel szinte biztosan található egy kínai gyorsétterem vagy egy gyrosos, esetleg mindkettő. Szerencsésebb esetben munkahelyi étkezde, avagy kantin is a rendelkezésére áll. Ez utóbbi az ebédiőben jellemző hatalmas tömeg és magas árai miatt sokakat elrettent.

Így marad a kínai gyorsétel és a gyros közti döntés. A döntés meghozatalánál számtalan tényezőt érdemes figyelembe venni. A fiatalabb korosztály körében a választás leginkább az íz és a laktatóság terén dől el. Az egészséges étkezés csak a sokadik vagy egyáltalán nem szempont.

Vegyük sorra a lehetőségeket!

A kínai

A ”kínaiban” történő étkezés jellemzően olcsón mért hatamas adagokat jelent. Az alapanyagok köre nem túl változatos és meglehetősen egyforma: csirkehús rengeteg változatban, egyféle marhahúsból és szintén egyféle disznóhúsból készült fogás. Köretnek sima vagy tojásos rizs vagy rizstészta. Előétel gyanánt a klasszikus az édes-savanyú leves. Utóbbi sokak kedvence, kellemetlen állaga ellenére, mely leginkább az orrválladékra emlékeztet.

A nagy kérdés: mennyire egészséges vagy éppen egészségtelen a kínai gyorséttermekben árusított készétel?

A csirkehús önmagában véve egészségesnek mondható. Alacsony zsírtartalom, sok fehérje. Nem véletlenül fogyasztják a testépítők is. A szósz, amiben a kínai gyorsételek esetén úszik, már más kérdés. Jellemző az erő sós íz, mely nem egészséges. Magas vérnyomás, szárazabb bőr a túlzott sófogyasztás eredménye.

A szósz maga nagyrészt szójaszószból áll, mely szintén meglehetősen sós. Maga az étel, mint ahogy azt az előző bekezdésben is taglaltuk, jórészt a szójaszósztól kapja sósságát. Ne mondanánk egészségesnek, de kifejezetten egészségtelennek sem. A mérték temrészetesen nem mindegy.

A köret tekintetében a rizs vagy a rizsből készülő üvegtészta dominál. Mindkettő viszonylag egészségesnek mondható, a korábban már említett testépítők jórésze a csirke-rizs kombóra esküszik. A rizs kapcsán egészségesebb megoldás lenne a barnarizs, mely jóval több rostot tartalmaz és lassabb felszívódású szénhidrátokat tartalmaz, azaz glikémiás indexe kisebb fehér társáénál.

A Gyros

Klasszikus étel, nézzük meg, mit is tartalmaz.

Névlegesen borjú- vagy csirkehúsból készülhet. Azonban ne áltassa magát: egy 6-700 forintos készételbe esélytelen, hogy borjúhús kerüljön, melynek ára a csirkehús többszörösére rúg. Maradjunk tehát abban, hogy gyros esetén csirkehúst fogyaszt, ennek tulajdonságait a kínai pontban már taglaltuk.

A hús mellett rengeteg zöldséget találunk, egy kevés szósszal. Ez kifejezetten egészséges. A lehelletvékony pita sem kifejezetten energiadús, annak ellenére sem, hogy 99%-ban finomított fehérlisztből készül.

A gyrostál esetén a sültkrumpli természetesen rendkívűl egészségtelen hatalmas olajtartalma miatt, ezt nem ajánljuk rendszeres fogyasztásra.

Kantin

Itt nehéz ítéletet mondanunk, hiszen sokféle készétel közül választhatunk. Egyre inkább jelemző, hogy valamiféle fitnesz- vagy egészségmenü is elérhető. Ezeknek azonban az árát is megkérik.

A fenti lehetőségek közül összességében a gyros a legegészségesebb, szerkesztőségünk egybehangzó véleménye alapján. A sültkrumplit viszont kerülje!

Navigation